7 ting, der er værd at vide om indkøbskurven

Den følger os troligt på vores jagt efter mad og tilbud, men hvad ved du egentlig om den røde kurv, du tager i hånden i butikken? Her følger 7 fakta, du måske ikke vidste om indkøbskurven og danskernes købsvaner.
Irma-indkøbskurv med vegetariske og veganske varer. Foto: Pernille Ringsing

I dag findes indkøbskurven i flere størrelser, alt efter hvor meget kunderne køber i butikken. Indretningen af butikken kan også afgøre kurvenes størrelse. Er butikken så lille, at det er svært at få plads til indkøbsvogne, kan kurvene være store. 

Indkøbskurvens størrelse afhænger af, hvor meget kunderne køber for

I Coops butikker kommer kundekurvene i flere forskellige størrelser. Er det en butik med mange kunder og små indkøb, har butikken typisk små kurve uden hjul og en mindre kurv med hjul. Køber kunderne større ind i butikken, vil der ofte være 2 forskellige størrelser af kurve med hjul. 

40 liter dagligvarer i kurven

De store indkøbskurve med hjul kan indeholde over 40 liter dagligvarer. Ifølge driftschef i Kvickly, Henrik Gerdt, foretrækker mange kunder en kurv frem for en vogn, hvis pladsen i butikken ikke er  trang. Hvis pladsen lille og indkøbene i gennemsnit er store, så kommer de store kurve med hjul på banen. 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Der findes ikke regler for, hvor ofte kurvene skal rengøres

Nogle få butikker har opvaskemaskiner, hvor kurvene kan vaskes. Ellers foregår rengøringen af kurvene med en højtryksspuler. Det er de enkelte varehuschefer i Coops butikker, der beslutter, hvor ofte kurvene skal vaskes. 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Mælk og bæreposer putter vi oftest i kurven

I Coops dagligvarebutikker Kvickly, Fakta og SuperBrugsen står der mælk på hver fjerde kassebon til kunderne. På andenpladsen over mest solgte varer er det ikke overraskende bæreposen, som hver femte kunde køber. Cirka 10 procent af kunderne køber tobak og cigaretter. 

Indkøbskurven kom i 1950'erne

Danmarks første selvbetjeningsbutik, Esbjerg og Omegns Brugsforening, åbnede  14. juni 1949, mens Danmarks første egentlige supermarked åbnede  5. november 1953 i Islev i København. Det var i samme ombæring, at indkøbskurven blev introduceret, så kunderne ikke skulle gå hele vejen hen til kassebåndet med de varer i favnen, de havde taget ned fra hylderne.

De ældre kunder foretrækker danskproducerede varer i kurven

Ifølge Landbrug & Fødevarer prioriterer halvt så mange unge som ældre, at fødevarerne er dansk producerede, når de køber ind.

Kvinderne handler mest

Ifølge en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer er det i 60 procent af tilfældene kvinden i huset, der står for alt dagligvareindkøb til hjemmet.