Hvorfor er passagerseler ikke påkrævet i bybusser?

Når vi kører i bil, er det lovpligtigt at have sele på. Ligesåvel skal vi have selen på, når vi kører med langtursbusser. Hvorfor er det samme ikke tilfældet i bybusser? Leif Lorenzen fra Trafikstyrelsen giver svaret her.

bybus i københavn holder ind til stoppested

Bussen er et langt sikrere transportmiddel end både cyklen og personbilen.

Bussen har lav hastighed og mange stop

Fraværet af passagerseler i bussen er blandt andet et spørgsmål om lave kørselshastigheder.   

»Bybusserne kører generelt ikke særligt stærkt og stopper ofte i modsætning til langtursbusser, der kører stærkere på lange distancer på lande- og motorveje,« siger han. Den lave fart og de mange stop er med til at minimere risikoen for trafikuheld. Gennemsnitsfarten på Movias bybusser i København er målt til 18,3 kilometer i timen i 1. kvartal af 2014.

Bybusser er med de stærke, gule farver samtidig meget synlige i trafikken, ligesom størrelsen på busserne gør dem robuste over for trafikuheld. Busserne er desuden privilegerede med deres egne spor på flere strækninger i de danske byer. 

Bussen er bygget til ståpladser

Der er typisk dobbelt så mange ståpladser som siddepladser i bybusserne herhjemme. Skulle bussen køre galt, er der større risiko for at komme til skade, hvis man er stående.

Bybusser er som udgangspunkt bygget til ståpladser. Det er for besværligt at spænde de stående fast, og det ville øge transporttiden markant, hvis det skulle indføres. Desuden giver det heller ikke mening kun at have sele til de siddende, når ståpladserne er der, hvor man er mest udsat, ifølge Leif Lorenzen. 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Dobbelt så sikkert at køre med bus som i bil

Antal alvorligt skadede eller dræbte per 10 millioner kilometer i perioden 2007-2010.

  • Buspassagerer   0,08
  • Lastbilførere    0,12
  • Personbil(førere og passager)  0,14
  • Varebilførere    0,4
  • Fodgængere og cyklister   1-2
  • Motorcyklister og knallert-45   6-7
  • Knallert(knallert-30)   20

*Du skal rent teoretisk køre mere end 31 gange rundt om jordkloden med en dansk bybus for at komme alvorligt til skade. 

Skolebusser skal have passagerseler

Mens selen er bortprioriteret i bybusserne, er der strenge krav til brug af passagersele i skolebusser og busser til transport af børn til for eksempel ture med daginstitutioner. Her er der heller ingen ståpladser. 

»I Trafikstyrelsen arbejder vi meget med selepolitik i forhold til kørsel med børn. Det er samtidig også et område, der nyder stor politisk bevågenhed. Vi foretager løbende tjek af busserne, så vi er sikre på, at sikkerheden er på linje med reglerne,« understreger Leif Lorenzen.

Når mindre børn ellers benytter sig af bybusserne, må det være op til deres voksne ledsager at holde øje med, at børnene sidder trygt i sædet eller holder fast i håndtagene under kørslen. 

Høj sikkerhed i den kollektive trafik

Det er generelt meget sikkert at være passager i danske busser. Det er klart den mest sikre måde at transportere sig rundt i trafikken på. Det viser en rapport fra 2012, »Risiko i Trafikken«, af DTU Motor. 

Buspassagerer er i næsten halvt så stor risiko for at komme til skade som passagerer i en personbil. For cyklister og fodgængere er risikoen yderligere 10 gange højere, mens knallerten er det køretøj med klart højest risiko for trafikuheld. 

Den kollektive trafik i Danmark er underlagt transportreglerne i EU. Her er der ingen krav om passagerseler i bybusserne.

Læs mere om